Ростислав Паранько ([info]raw_stick) wrote,
@ 2009-05-16 11:20:00
Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend  Next Entry
дочитав "Сонячну машину"
Що я можу сказати. Із шестисот з лишком сторінок твору Винниченкові варто було зупинитися десь на 400-й - 450-й. Тоді вийла б справді потужна антиутопія, похмурий роман-попередження про неприпустимість "виправляння" людської природи, хоч якої недосконалої; до того ж, із цілісним, динамічним сюжетом. Мабуть, щось таке йому й писалося - натхненно, природно, вільно - аж поки не спохватився, що виходить ідеологічно неправильно. До того місця події сприймалися як справжні, вірогідні, а герої - як живі люди; натомість після цього переломного пункту (коли, вочевидь, почалося "витягування" комуністичного хепі-енду) текст став вимучено-пафосним, натягнуто-емоційним, а раніше яскраві й привабливі у своїх недосконалостях і пороках герої почали говорити й поводитися як "комсомольцы-отличники".

А загалом, з цієї книжки могло б вийти дуже непогане, видовищне кіно - чи то з ретрово-стімпанківським, чи з футуристично-хайтеківським антуражем. Звісно, за умови, що сценарист візьме до уваги вищесказане :)



(11 comments) - (Post a new comment)


[info]tessimora
2009-05-16 09:13 am UTC (link)
Щодо фільму -- цілком згодна. А так роман хороший, мені сподобався. Шкода, що читався з монітора і до іспиту. Потім перетравлювала потихеньку. А вже згодом, після "Ми" Замятіна, коли все вклалося у систему, зрозуміла, що дійсно потужна антиутопія. І що Винниченко таки прекрасний. Але до того спричилися і "Записки кирпатого Мефістофеля":)

(Reply to this)


[info]barcaroly
2009-05-16 10:53 am UTC (link)
Тоді це не ідеологія була, а естетствування. Вони всі в 20-ті так писали. Можете порівняти з "Гіперболоїдом інженера Гаріна" Толстого, "Життям Лазека Ройтшванеца" Еренбурга чи "Іпритом" Віктора Шкловського та Всеволода Іванова. Мабуть тому, що усім такий розвиток подій ввижався найбільш імовірним.

(Reply to this) (Thread)


[info]raw_stick
2009-05-16 11:01 am UTC (link)
О, до речі, коли читав, постійно згадував про "Гіперболоїд"!

(Reply to this) (Parent)


[info]irishhighlander
2009-05-16 11:01 am UTC (link)
"потужна антиутопія, похмурий роман-попередження про неприпустимість "виправляння" людської природи, хоч якої недосконалої" - на цю тему вже "Еквілібріум" зняли, після нього конкурувати з подібним сюжетом важко буде :)

(Reply to this) (Thread)


[info]raw_stick
2009-05-16 11:05 am UTC (link)
Доки зберуться зняти фільм, про "Еквілібріум" вже всі забудуть :)
А якщо серйозно, то тема може бути подібною (на цю тему вже було огого написано і знято), глядачеві цікаві конкретні сюжетні перипетії та їхня реалізація.

(Reply to this) (Parent)


[info]sokyra
2009-05-16 02:07 pm UTC (link)
а я ще не дочитала. мені сторінок 200 лишилося. тепер буду з упередженням їх гортати (

(Reply to this) (Thread)


[info]raw_stick
2009-05-16 02:49 pm UTC (link)
Перевіриш, чи я мав рацію. Може, то я упереджений.

(Reply to this) (Parent)


[info]maksymus
2009-05-16 02:24 pm UTC (link)
А я прочитав-проковтнув за одну ніч наприкінці 80-х, щойно перевидали. Тоді соціалістичні фарби ще не кидалися у вічі, бо інших не було. Шкодував тільки, що не міг прочитати перед Беляєвим та Толстим, бо мимоволі порівнював.

(Reply to this) (Thread)


[info]raw_stick
2009-05-16 02:37 pm UTC (link)
Головна проблема не в соціалістичності - її по цілій книжці повно, це нормально, всі вони тоді були соціалістами. Проблема, власне, в комуністичності як вірі в те, що навіть отримавши халяву, люди далі будуть працювати завдяки своїй "свідомості". Мене власне зацікавило те, що з появою оцієї "комуністичності" одразу знизилася художня якість тексту. Звісно, якщо це не мої суб"єктивні фантазії.

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]fin_l
2009-05-16 04:07 pm UTC (link)
Взагалі я погоджуюся з вашим аналізом, хоча ніколи не був аж таким прихильником літературної спадщини Винниченка (за винятком Молодої крові та Записок кирпатого Мефистофеля - все ж про Київ!), за одною заувагою - я би назвав те, що ви називаєте комуністичністю "арцибашевщиною", або її залишками. А російський літературний шоубізнес був завжди (ще до Арцибашева)по суті комуністичним.

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]raw_stick
2009-05-16 04:31 pm UTC (link)
На аналіз не претендую, це просто суб'єктивні враження від першого прочитаного твору цього автора.

(Reply to this) (Parent)


(11 comments) - (Post a new comment)

Create an Account
Forgot your login or password?
Login w/ OpenID
English • Español • Deutsch • Русский…